Ook vandaag een ingezonden brief. Van Ruud Snoeker uit Nieuwkoop. Hij woont vlakbij de Ziendeweg die binnenkort voor een proefperiode wordt afgesloten. Hij vindt een proef niet nodig, de resultaten zijn al bekend.

“De gemeente Alphen aan den Rijn wil De Ziendeweg in Aarlanderveen ten zuiden van de Achtermiddenweg afsluiten voor autoverkeer. De argumenten zijn dat deze verkeersonveilig is voor voetgangers en fietsers. Wethouder Kees van Velzen noemt het een sluipweg. In april wil men een proef doen met een tijdelijke afsluiting.

De Ziendeweg is een smalle weg. Een van de vele in het Groene Hart. Daardoor moeten automobilisten, fietsers en voetgangers rekening met elkaar houden als zij er gebruik van maken. Doen zij dat niet, dan kunnen er ongelukken gebeuren. Er is mij niet bekend dat er op de Ziendeweg regelmatig ongelukken gebeuren.

Sluipweg

Mijn ‘Van Dalen’ omschrijft sluipweg als 1. Heimelijke weg… 2.fig. ter aanduiding van linkse streken, listen, oneerlijke streken, zijn doel op sluipwegen trachten te naderen; zich met sluipwegen ophouden.’ Ik denk niet dat de inwoners van Nieuwkoop die van de weg gebruik maken dit heimelijk doen. Wie waar dan ook in Nieuwkoop op zijn TomTom een bestemming in Bodegraven invoert, wordt over de Ziendeweg gestuurd. Het is de meest logische en kortste verbinding naar Zwammerdam en richting Bodegraven, Gouda en Utrecht.

Tijdelijk afsluiting

Er is geen proef nodig om de Ziendeweg tijdelijk af te sluiten. De gevolgen zijn eenvoudig te bepalen. Het verkeer zal een andere weg kiezen om zijn doel te bereiken. Dat leidt tot verplaatsing van het probleem naar andere wegen. Bovendien moeten daardoor meer kilometers worden gereden met alle nadelen van dien.

Ik woon in Nieuwkoop op vierhonderd meter van het begin van de Ziendeweg. Als die wordt afgesloten, heb ik de keus uit de volgende mogelijkheden als ik naar Bodegraven wil:

  • Omrijden via de Achtermiddenweg, maar die is alleen toegankelijk voor bestemmingsverkeer;
  • Omrijden via het Zuideinde in Ter Aar: een even smalle weg als de Ziendeweg met meer bebouwing. In plaats van twaalf kilometers naar mijn bestemming in Bodegraven moet ik er bijna twee keer zoveel rijden;
  • Omrijden via de Achttienkavels naar de Provinciale weg. Ook een smalle weg. Er komen dan nog een paar kilometers bij.

Dezelfde argumenten voor de afsluiting van het Zuideinde zouden nog sterker gelden voor het afsluiten van al deze alternatieve ‘sluiproutes’.

Wat dan wel?

De aanleg van een breed fietspad, een idee van de gemeente Nieuwkoop is een betere. Acties die een beroep doen op goed rijgedrag is een andere mogelijkheid. De landelijk Bob-acties hebben duidelijk effect gehad. Er zijn geen overheidsmaatregelen nodig geweest voor het verhogen van de verkeersveiligheid, doordat automobilisten in toenemende mate hun zichtbaarheid hebben vergroot door overdag hun lichten aan te hebben.

Laten wij de oplossing vinden in onze solidariteit.”

4 Comments on “Ingezonden brief: “Solidariteit betere oplossing dan afsluiten Ziendeweg””

  1. Ondanks dat de weg smal en geclassificeerd is als B-weg, is het een normale in- en uitvalsweg en zeker geen sluipweg.

    In de tijd dat er nog geen drempels waren aangebracht om de snelheid te drukken, was de Ziendeweg aanmerkelijk gevaarlijker voor voetgangers en fietsers dan nu het geval is.
    Ik maak dagelijks gebruik van de weg als automobilist, en ook als fietser/voetganger, en mijn ervaring is dat de geringe breedte van de weg automobilisten juist dwingt extra alert te zijn bij het passeren van langzaam verkeer en dat hier dan ook daadwerkelijk naar gehandeld wordt.

    Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik mij als voetganger én fietser niet altijd even veilig voel op de Ziendeweg.
    Vooral niet als voetganger!
    Hoewel automobilisten geen andere keus hebben dan de snelheid aan te passen bij het passeren van fietsers, is dat bij het passeren van voetgangers aanmerkelijk minder het geval, want die voetganger “gaat toch wel de berm in”.
    Vervolgens worden “de vouwen uit je broek gereden”.

    Nu zal het volgende door veel van mijn mede dorpsbewoners niet in dank worden ontvangen, maar dat maakt mij niet uit, want iedereen heeft recht op een mening.
    Ik steun het voorstel om de Ziendeweg af te sluiten voor autoverkeer.

    Waarom?
    1. Vanwege de wel degelijk voorkomende onveilige momenten.
    2. Niet elke automobilist is in staat veilig te handelen en als langzaam verkeer trek je op zo’n moment altijd aan het kortste eind.
    3. Ik wil als fietser en wandelaar vrij en ombekommerd kunnen genieten van de omgeving zonder continue op mijn hoede te moeten zijn voor automobilisten.
    4. Het Zuideinde zal een stuk verkeersluwer worden en dat is gezien de huidige drukte daar zeer wenselijk.
    5. Omrijden vanuit het centrum van Nieuwkoop via de N231, N207 en N11 naar Zwammerdam en Bodegraven kost hoogstens 10 minuten.extra reistijd en mag nooit een argument zijn om géén veilige situatie te creëren.

    Een apart fietspad lijkt geen verkeerde keus, maar dan wordt er voor de zoveelste keer een oplossing bedacht ten voordele van de automobilist.
    Daarnaast zal de realisatie van een fietspad juridisch gezien lang gaan duren en bovendien zeer kostbaar worden.

    Solidariteit klinkt prachtig, maar zo zit de mens niet in elkaar waar het gaat om gedrag in het verkeer.
    Verkeer is gebaat bij verkeersregels.

    1. Prachtig verwoord Hans Mesman!
      Ik ben het helemaal met u eens. Uit een zeer grondig onderzoek voorafgaand aan de besluitvorming over de afsluiting van de Ziendeweg, is gebleken dat de omrij -tijd voor auto’s gemiddels tussen de 4 en 8 minuten ligt, dus dat valt te overzien lijkt me, menig automobilist scheurt die ‘verloren’ tijd zo in. Dat doet men op de Ziendeweg ook nl. als men een paar keer op een uitwijkplek ander verkeer heeft moeten doorlaten…..
      Levensgevaarlijk die weg, ik kan het weten als dagelijks gebruiker met de fiets van en naar mijn werk. Ook in de winter als het donker is, bij harde wind, mist enz. Dat er geen ongelukken zijn gebeurt is niet waar, er zijn helaas al 2 fietsers omgekomen en vele aanrijdingen geweest. Niet alles wordt breeduit meteen in de krant geplaatst, dus dit kan ook niet iedereen weten.
      Dat er niet nog veel meer vreselijke ongevallen zijn gebeurd is te danken aan de oplettendheid van de fietser en wandelaar zelf, die soms net op tijd uitwijkt of bij voorbaat al stil gaat staan in de berm, niet aan het rijgedrag en de oplettendheid van de gehaaste automobilist is mijn eigen ervaring!
      En dan hebben we het nog niet eens over de dode dieren, om de dag wordt er een dier doodgereden. Heb zelf ook al vele aangereden dode dieren aan de kant gelegd, zelfs 2 x een wezel en een bunzing. Afsluiten die weg! Het wordt de hoogste tijd, of wachten we op het volgende fatale moment?
      Wat is nu makkelijker kiezen, een paar minuten met de auto omrijden of het leven op het spel zetten van de wandelaars en fietsers?
      Pak zelf eens de fiets in het spitsuur, dan merkt u het vanzelf….
      Een fietspad aanleggen? Veel te dure oplossing en dat gaat ten koste van nog meer kostbaar groene natuur, waarvan we al niet zo veel meer over hebben in Nederland. Er is al genoeg vervuilend asfalt, bovendien word de Ziendeweg dan zeker een racebaan.
      Sorry voor de wel oplettende en niet te hard rijdende automobilist die zich wel netjes aan de regels houdt en rekening houdt met fietsers, wandelaars en dieren, want gelukkig zijn die er ook. Helaas is dat maar een klein groepje…..
      Fietser, wandelaar, dieren blij:
      ZIENDEWEG AUTOVRIJ!

      Nellie van Bekkum

      1. Ik ben verheugd over de bijval van Nellie van Bekkum en P. Waelen voor het afsluiten van de Ziendeweg voor snelverkeer.
        Kennelijk zijn er meer personen die zich ervan bewust zijn dat er wat moet gebeuren voordat er wéér een verkeersslachtoffer valt.
        Inderdaad, weer.

        Ik kan mij twee gevallen herinneren die geleid hebben tot snelheidsbeperkende maatregelen maar niet de onveiligheid weggenomen hebben waar we nog steeds mee te maken hebben.
        Behalve dat het steeds drukker wordt op de Ziendeweg met autoverkeer, maken ook aanmerkelijk meer zogenaamde “klusbussen” gebruik van de weg en die klusbussen zijn niet alleen breder dan een normalen personenauto, maar rijden ook vaak met een flinke aanhanger en hebben bovendien altijd haast.
        Onnodig te vermelden dat die combinaties niet bepaald bijdragen aan de veiligheid van het kwetsbare langzaamverkeer.

        Nellie van Bekkum zegt dagelijks gebruik te maken van de Ziendeweg en het zou zo maar kunnen zijn dat ik haar dus ook elke dag moet inhalen en vooral in het donker bij slecht weer en harde wind ben ik altijd weer blij dat die aktie zonder ongelukken veroorzaakt te hebben gelukt is.
        Nu zit ik veilig in mijn blikken omhulsel, maar hoe moeten de fietsers zich wel niet voelen bij al die inhaalakties?
        Die moeten al helemáál opgelucht zijn als ze zonder brokken op hun bestemming komen.

        Ik ben overigens zeer benieuwd naar argumenten om de weg niet af te sluiten voor snelverkeer.
        Eigenbelang?
        Nooit fietsen of wandelen?

        Maar goed, we gaan ‘t het de komende periode zien hoe e.e.a. uitpakt.

Comments are closed.