Op de site van de gemeente Nieuwkoop troffen wij een bericht aan dat, gezien de reacties naar aanleiding van eerdere publicaties voor velen wellicht interessant is.
Sinds half juni vernieuwt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) het Instrument Landing System (ILS) van de Zwanenburgbaan. Dit systeem zorgt ervoor dat vliegtuigen veilig kunnen landen. Onderdeel van deze werkzaamheden zijn verplichte metingen op de grond en in de lucht om de goede werking en betrouwbaarheid van het nieuwe systeem te testen. De metingen vanuit de lucht starten dinsdag 20 augustus.
Projectleider Emile: “De afgelopen weken waren de weersomstandigheden gunstig en hebben medewerkers zich ingespannen om werkzaamheden zo snel en efficiënt mogelijk uit te voeren. De grondmetingen zijn nu klaar. Daarom kunnen we de noodzakelijke meetvluchten uitvoeren.”
De Zwanenburgbaan is de enige baan op Schiphol waarop vliegtuigen vanuit zowel noordelijke (18C) als zuidelijke richting (36C) kunnen landen. De landingssystemen voor beide richtingen zijn nu helemaal vernieuwd. Tijd voor de controles. De uitkomst van de meetvluchten is bepalend voor de inzet van de baan voor landend vliegverkeer. LVNL start met een meetvlucht van ruim een uur voor baan 18C op dinsdag 20 augustus tussen 17.20 en 18.35 uur.
Ook zijn er meetvluchten van 3,5 uur in de nacht van donderdag 29 op vrijdag 30 augustus en van vrijdag 30 op zaterdag 31 augustus tussen 1.00 en 5.00 uur. De meetvluchten van 3,5 uur voor landingen in noordelijke richting (36C) zijn in de nacht van dinsdag 10 op woensdag 11 september en van woensdag 11 op donderdag 12 september tussen 1.00 en 5.00 uur.
Door de meetvluchten in de nacht uit te voeren, blijft preferent baangebruik mogelijk, waardoor de hinder voor de omgeving, reizigers en partners zo beperkt mogelijk blijft. Mocht het door onvoorziene omstandigheden zoals weeromstandigheden niet mogelijk zijn de meetvluchten uit te voeren, dan zijn er reservedagen. Woensdag 21 en donderdag 22 augustus en vrijdag 13 en zaterdag 14 september.
Metingen vanuit lucht met vliegtuig NLR
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) voert de metingen vanuit de lucht met een Cessna-Citation meetvliegtuig (PH-LAB) uit. Zij testen met meetapparatuur of het nieuwe systeem goed werkt. Het speciale meetvliegtuig vliegt op verschillende hoogten meerdere naderingen met verschillende afstanden tot het begin van de landingsbaan. Daarmee zijn afwijkende vluchtpatronen te zien tegenover regulier vliegverkeer. Het exacte tijdstip waarop de meetvluchten zijn, hangt af van onder andere de weersomstandigheden en het verkeersaanbod.
Kijk voor meer informatie op www.lvnl.nl/werkzaamheden