De overgang van Arriva naar Qbuzz verloopt ook in de gemeente van Nieuwkoop verre van vlekkeloos.
Het CDA Zuid-Holland is hier enorm van geschrokken en stelt deze kwestie aan de orde in de Provinciale Statenvergadering van vandaag.
Hieronder het persbericht dat wij dienaangaande van het CDA ontvingen,

Van grote problemen bij de invoering van nieuwe concessies voor het openbaar vervoer is niet alleen sprake in Zuid-Holland maar ook in andere provincies. Michel Rogier, fractievoorzitter van het CDA Zuid-Holland, zal tijdens de Provinciale Statenvergadering van woensdag 29 januari a.s. pleiten voor een extern onderzoek hoe het zo mis heeft kunnen gaan met de overgang van Arriva naar Qbuzz in Zuid-Holland Noord. Hij wil daarbij ook de ervaringen in andere provincies betrekken. Een moeizame start van nieuwe openbaar vervoer concessies lijkt namelijk ook in andere provincies eerder regel dan uitzondering.

Het CDA Zuid-Holland is enorm geschrokken van de problemen in het busvervoer in de regio Zuid-Holland Noord. Sinds de wisseling half december 2024 van Arriva naar Qbuzz als nieuwe vervoerder in deze regio regent het klachten van reizigers die letterlijk en figuurlijk in de kou staan. Bussen rijden niet op tijd of komen helemaal niet opdagen. Chauffeurs zijn onbekend met de route en stoppen op verkeerde plaatsen. Ook rijden er dieselbussen rond in plaats van de beloofde electrische bussen.

Het lijkt een herhaling van de start van de concessie van Qbuzz voor de Drechtsteden in 2018. Ook toen ging het mis en tot op vandaag zijn er klachten. Provincies als Groningen, Friesland, Overijssel en Brabant kampen met dezelfde problemen bij de overgang naar een nieuwe concessiehouder. Voor het CDA is de maat vol en moet er worden onderzocht waar het mis gaat bij het inschrijven voor aanbestedingen en toekennen van een concessie, bij voorkeur samen met andere provincies.

Provincies hebben de taak om voor goed, betrouwbaar en betaalbaar openbaar vervoer te zorgen. Fractievoorzitter Michel Rogier: “Nu duidelijk is dat procedures met concessieverlening in veel provincies niet goed uitpakken is het hoog tijd om te kijken hoe het anders en beter kan. We willen onze inwoners toch niet de dupe laten worden van nalatige vervoersbedrijven?”

One Comment on “Hoe kunnen concessies openbaar vervoer beter?”

  1. In plaats van kijken hoe het in de toekomst beter kan (ook goed) hoop ik dat er nu snel verbetering komt. Mijn kinderen komen nu regelmatig te laat op school of bij uitval, rij ik nu zelf naar Alphen of Amsterdam om ze naar school te brengen. Dit vaak in allerhaast omdat de bus vaak op het laatst gecanceld word. Duurzaam is dit zeker niet.

Geef een reactie

Anonieme reacties worden NIET geplaatst! | Vul s.v.p. een geldig en bestaand email-adres in.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *