Dat de entree van Qbuzz in Nieuwkoop en omgeving moeizaam verloopt, is de afgelopen weken meer dan duidelijk gebleken. Zowel reizigers, chauffeurs als de provincie zijn niet te spreken over hetgeen de vervoersmaatschappij tot nu toe laat zien.
In een brief aan alle belanghebbenden van de concessies geeft Qbuzz een verklaring voor de alles behalve vlekkeloze start.

Zoals wij al eerder meldden is één van de belangrijkste oorzaken van de problemen die Qbuzz ondervindt het tekort aan elektrische bussen. Bussenbouwer Van Hool ging failliet en een andere leverancier, Iveco, kon niet op tijd leveren. Hierdoor waren er medio december slechts 31 van de 140 bestelde bussen beschikbaar.
Qbuzz bestelde bij de Chinese fabrikant Yutong 112 bussen, waarvan de eerste vijftig inmiddels zijn geleverd en rijklaar gemaakt worden, de overige 62 moeten nog gebouwd worden dus dat duurt nog wel even.
Momenteel rijden er vervangende bussen die niet over alle gewenste technologieën beschikken.
Het vervoer met dieselbussen die niet voorzien zijn van de juiste elektronica voor het in- en uitchecken, blijft voorlopig dan ook gratis, aldus Qbuzz.

Naast ongemak voor chauffeurs en reizigers, heeft deze situatie ook grote financiële gevolgen voor Qbuzz zelf. Verminderde reizigersinkomsten en hoge extra kosten door huur en koop van tijdelijke dieselbussen.
De vervoerder verwacht dat in de komende weken de dienstverlening verder zal verbeteren.
Totdat alle problemen uit de wereld zijn, adviseert Qbuzz haar reizigers om, voordat zij op weg gaan, de 9292 reisplanner te raadplegen. Voor wie niet in de gelegenheid is dit te doen, zijn er op de stations van Leiden, Alphen aan den Rijn en Gouda in de ochtend- en avondspits medewerkers aanwezig om vragen te beantwoorden.

Geef een reactie

Anonieme reacties worden NIET geplaatst! | Vul s.v.p. een geldig en bestaand email-adres in.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *