Voor Nieuwkoopse middelbare scholieren die in Alphen aan den Rijn naar school gaan, is het misschien prettig om te weten dat de werkzaamheden voor de fietsbrug over het Aarkanaal zijn hervat, Dit betekent dat zij in het tweede halfjaar van 2025 een stuk sneller uit en thuis zullen zijn.
De onderbouw en funderingspalen van de brug zijn inmiddels aangebracht. Momenteel worden de steunpilaren geplaatst. Naar verwachting hervat de aannemer begin juni de werkzaamheden om het grondlichaam (het omhoog lopende gedeelte naar de brug) aan de oostkant op de gewenste hoogte te brengen. Deze werkzaamheden worden vervolgens half november afgerond.
Omdat de ondergrond daarna ongeveer een half jaar moet inzakken, kan de aannemer naar verwachting in mei van het volgend jaar starten met het gedeelte waar het verkeer overheen gaat, Als alles volgens plan verloopt zal de brug in de tweede helft van 2025 in gebruik worden genomen.
De fietsbrug gaat over het Aarkanaal en de N207 en verbindt de Burgemeester Bruins Slotsingel in het Zegerslootgebied met de Nieuwkoopseweg en het polderlandschap aan de andere kant. Het wordt een vaste hoge brug die niet open kan.
Door deze extra brugverbinding is het eenvoudiger om vanuit Alphen aan den Rijn te fietsen of te wandelen richting Aarlanderveen en Nieuwkoop en vice versa. Woon-, werk-, school-, en recreatief verkeer krijgt hierdoor een kortere en veiligere route. Ook verbindt de brug de natuur van Park Zegersloot en het polderlandschap met elkaar en biedt daardoor nieuwe recreatieve mogelijkheden.
De brug is al jaren een grote wens van provincie, gemeente en fietsersbond. De gemeente Alphen aan den Rijn is verantwoordelijk voor de uitvoering van het project. Zij werkt hierbij nauw samen met de provincie, die een deel van de kosten voor haar rekening neemt..
Bron en artistic impression: Gemeente Alphen a/d Rijn
Hoezo sneller. Kortste route is Aarlanderveen Noordeinde Machineweg (tegenwoordig Kortenaarse) weg Zegerbrug Krommeaarweg stukje fietspad Zegersloot.
Gehele traject beschut voor de altijd aanwezige tegenwind.
Brug is geldverspilling.
Inderdaad geldverspilling. Huidige route is niet veel langer en is een prachtige natuurlijke route.
Leg, ipv de brug, een fietspad aan bij ziende. Afsluiting voor autos betekent veel meer drukte op de achttienkavels zodat fietsen op deze weg veel gevaarlijker wordt